Tips voor gezond slapen

21 september 2009 door  
Geplaatst in Tips en Tricks

tips-om-gezond-te-slapenUit onderzoek is gebleken dat wij vrouwen, 90 keer per nacht wakker worden. Het zijn fracties en dus zo kort dat we er zelf niet eens bewust van zijn. Het is een voortdurend alert zijn, wat wij vrouwen in ons hebben. Als jou baby of kindje s ‘nachts onrustig is zal jij degene zijn die jullie kindje als eerste hoort. Bij mannen ligt het slaapritme anders. Die worden van oudsher minder vaak wakker, slapen dieper en vaster en horen daardoor over het algemeen minder als wij vrouwen. Vrouwen hebben door het onbewust vaak wakker worden een minder uitgerust gevoel als ze s’ morgens wakker worden.

Uiteraard zijn er veel meer factoren die kunnen leiden naar slaap problemen, daarom is dit ook niet met één oplossing aan te dragen. Probeer de volgende tips eens uit en kijk welke het beste bij jou werkt. Het proberen van onderstaande tips kan nooit geen kwaad en kan je helpen om je vermoeidheid de baas te worden. Luister naar je lichaam en leer beter slapen.

Vermoeidheid zorgt voor slecht slapen

Zorg dat je rustig bent voordat je gaat slapen. Het leven dat we leven is hectische en druk. Ook in de avonduren zijn we vaak nog druk, bellen, tv kijken, mails checken en dan als alles klaar is mogen we naar boven en kan het licht uit. Fout: we kunnen niet van ons lichaam verwachten dat we het uitschakelen zoals en apparaat. Daarom moet je bewust zijn om een uur voor het slapen gaan, je dag rustig af te sluiten. Niet teveel prikkels maar lekker ontspannen op jou manier. Een warme douche of bad, een ontspannen gesprek met je levenspartner of het lezen van een ontspannen boek. Steek een kaasje aan, zodat je ogen wennen aan een gedempt licht.

Gezond slapen

Zorg dat je zintuigen tot rust komen. Wist je dat, door onze dagelijkse activiteiten teveel licht ontvangen, van de tv, en beeldscherm van je pc Met als gevolg dat dat je belemmerd word in aanmaak van de stof melatonine, een stof die normaal gesproken door het lichaam zelf word aangemaakt als het donker word. Met als resultaat dat je slaperig word, met een tekort aan deze stof val je dus lastig in slaap.

Laat het lichaam tot rust komen

Ons lichaam hersteld zich s’ nachts en moet zich herstellen en opladen voor de volgende dag. Zorg dat je voor het slapen gaan je lever niet te hard aan het werk zet, omdat deze de alcohol moet afbreken. Een wijntje voor het slapen gaan, zorgt er vaak voor dat je makkelijk in slaap valt, maar heeft het gevolg dat je lever druk is met herstellen. Neem een kopje kruiden thee voor het slapen gaan, er zijn speciale thee soorten die de nachtrust ondersteunen. Een zwarte thee en een groen thee zijn verkwikkende thee soorten, deze kun je beter niet voor het slapen gaan nemen. Uiteraard de cafeïne laten staan een paar uur voor het slapen gaan, want ook dit verstoort je slaap patroon.

Vermijd straling op de slaapkamer

Wat kunnen we doen om de straling te minderen in je leefomgeving. Begin met je slaapkamer stralingvrij te maken, het aller belangrijkste is jullie televisie de slaapkamer uit. Zorg dat je rust krijgt, het laatste programma wat je kijkt op tv brengt je echt geen rust. Leer jezelf aan om de mobiele telefoon uit de slaapkamer te houden, maak er een gewoonte van om je mobiel in de woonkamer te laten. En als je hier nu echt een goed gevoel bij hebt, nog een laatste tip. Haal je digitale wekkerradio uit je slaapkamer en vervang deze door een opwindbaar exemplaar.

Lekker slapen

Reacties

Wij vinden het leuk als je je gedachten of mening met ons deelt...