Hoe schoon is jouw huis?

14 januari 2009 door  
Geplaatst in Tips en Tricks

afvalzakken-opruimen-huisOpruimen geeft ruimte, letterlijk en figuurlijk. Hieronder een aantal opruimtips die bewezen hebben dat ze werken. Resultaat: ruimte in je huis en als het goed is ook in je hoofd. Opruimen betekent weggooien. Gooi tijdens het opruimen minstens een derde tot de helft van je spullen weg. Of geef ze weg aan mensen in je omgeving of het Leger des Heils.

Hoe ruim je consequent op

Alles waarvan je denkt dat je het ‘ooit nog wel eens zou kunnen gebruiken’, kan weg. Zeker als het om informatie gaat: vrijwel alle informatie is op internet te vinden. Gooi ook alle ongevraagde post en mailings ongelezen weg. Alle spullen die voor jou een emotionele waarde hebben bewaar je. En uiteraard hebben de kindertekeningen ook emotionele waarde, maar als je daar de helft van bewaard is dat ook meer dan genoeg.

Werk met een systeem

Papieren opruimen: werk met een logisch systeem. Zorg dat je drie bakjes hebt: 1: betekend houden, 2: twijfel en 3: weggooien. Zorg dat je elk document maar één keer door je handen laat gaan, en creëer geen ontsnappingsroute door ergens nog een ‘weet ik nog niet-stapeltje’ te maken. Dit systeem werkt ook voor kledingkasten, voorraadkasten, zolders en/of de garage.
Zeg zoveel mogelijk je abonnementen op tijdschriften op. Koop gewoon een tijdschrift op het moment dat je er tijd voor hebt en de onderwerpen je interesseren. Voorkomt weer een ongelezen stapels ergens in de kamer en het scheelt je behoorlijk in je uitgaven.
Beperk je bij het opruimen tot één ruimte tegelijk. Ren niet als een kip zonder kop door het huis. Probeer één ruimte stapje voor stapje op orde te krijgen. Neem er de tijd voor en geniet van ieder stukje ruimte en rust dat je ervoor terug krijgt.

Opruimen van de kinderkamers

Ruim de kinderkamers rigoureus op zonder dat de kinderen erbij zijn. Dan haal je er vuilniszakken met spullen uit die ze niet eens missen. Het ‘educatieve’ opruimen doe je tussendoor samen met de kinderen. Geef alles wat je overhoudt zoveel mogelijk een vaste plek, dit bespaart je ook een hoop tijd op het moment dat je iets nodig hebt. ( iets zoeken is zonde van je kostbare tijd.)
Probeer niet teveel nieuwe spullen je huis binnen te dragen. Zeg niet automatisch ‘ja’ als mensen jou hun oude spullen (bijv. kleren) willen geven; heb je een volle (kleding-, boeken-, etc) kast, dan mag er pas iets bij als er ook iets uitgaat. Probeer sowieso het aantal spullen in huis te beperken. Boeken en Dvd’ s bijvoorbeeld kun je lenen bij de bibliotheek en daarna weer terugbrengen.

Schoonmaken een nuttig klusje

Schoonmaken moet je zien als een nuttig klusje waardoor niet alleen je huis schoner wordt, maar waarbij je ook eens rustig de zaken kunt overdenken, zet jou favoriete muziekje op, zing lekker mee en je zal zien dat je óók tijdens jou poets-sessie tot rust kan komen. Een tip voor moeders die poetsen écht vreselijk vinden, probeer dan voor het schoonmaken een tijdstip te vinden waarop iedereen van het gezin je kan meehelpen. Laat het idee los dat je huis altijd perfect opgeruimd en schoon moet zijn. Je doet wat je kunt, beetje bij beetje en stapje voor stapje. Volmaakt wordt het nooit.

Tips actieplan opruimen

Tip 1: Sorteren

Sorteer alle spullen. Maak drie categorieën: Houden, Twijfel, Mag weg.

Tip 2: Weggooien

Gooi overbodige dingen weg, breng ze naar de kringloopwinkel of organiseer een ‘uitverkoop’.

Tip 3: Bij twijfel…wel doen!

Beslis binnen een week over de categorie Twijfel. Wees rigoureus. Alles wat je twee jaar of langer niet hebt gebruikt of gedragen, kan weg, tenzij het een belangrijk aandenken is. Beperk jezelf bij dit soort nostalgische spullen door speciaal hiervoor één mooie doos klaar te zetten.

Tip 4: Soort bij soort

Berg gelijksoortige spullen bij elkaar op, het liefst daar waar je ze nodig hebt.

Tip 5: Wat mag gezien worden?

Gebruik open bergruimte voor spullen die gezien mogen worden.

Tip 6: Shoppen

Koop dozen en opruimbakken in verschillende kleuren. Bijvoorbeeld rode dozen voor de kerstspullen en zwarte voor de foto’s. Als je voor dezelfde soort dozen kiest, blijft het geheel rustig.

Tip 7: Systeem aanbrengen

Plak overal etiketten of stickers op.

Tip 8: Logisch inrichten

Bewaar voorwerpen die je vaak gebruikt op ooghoogte of iets lager; zware voorwerpen of spullen die minder vaak nodig zijn op heuphoogte en spullen die je weinig gebruikt op een hoge plek, achterin de opslagruimte of onder het bed.

Tip 9: Maak een lijst of plattegrond

Maak een lijst van alle opgeslagen spullen. Heb je veel verschillende spullen in dozen, geef dan elke doos een code. Maak een codelijst en schrijf achter elke code wat er in de doos is opgeborgen. Zo kun je alles makkelijk terugvinden.

Tip 10: Voorkom herhaling

Laat vanaf nu zo min mogelijk rondslingeren. Ruim alles direct weer op nadat je het gebruikt hebt.

Tip 11: Hou je huis schoon en overzichtelijk

Herhaal dit actieplan regelmatig en vermijd achterstanden.

Veel voorkomende smoezen om iets niet weg te gooien

* Ik heb het nog niet gebruikt, maar ik ga dat binnenkort wel doen.

* Ik ga het binnenkort maken.

* Het herinnert me aan iemand.

* Ik heb het gekregen en gekregen spullen gooi je niet weg.

* Het wordt vast weer mode.

* Het was een dure aanschaf.

* Misschien wordt het nog eens veel waard.

* Ik bewaar het voor mijn kinderen.

* Het is een beetje kapot, maar het doet het nog wel.

* Misschien heb ik het binnenkort nog eens nodig.

Hou uzelf niet voor de gek

Binnenkort komt nooit en als iets kapot is en u het niet meteen repareert, dan gebeurt dat ook niet meer. Als u iets al een tijdje heeft en nooit gebruikt, dan gaat dat ook niet meer gebeuren. Iets bewaren uit beleefdheid of omdat het duur was is nergens voor nodig, als u het lelijk vindt, het kapot is of u gebruikt het niet: weg ermee. Maak desnoods een foto en bewaar uw herinnering, maar bewaar niet het hele ding.

Reacties

44 Reacties op "Hoe schoon is jouw huis?"

  1. s.maas op 6 maart 2010 11:44 

    Leuke, handige site. Alleen: het is jouw huis en niet jou huis!

    Succes verder!

  2. natascha op 13 mei 2010 15:12 

    Ik vind het allemaal hele leuke tips en het zal gerust werken, maar het probleem is bij mij om eraan te beginnen. Ik heb 2 kinderen van 8 en 1 jaar en ik werk partime en heb zoveel mee gemaakt in mijn leven dat ik er zo doorheen zit. Thuis doe ik weinig meer, ik zou niet weten waar ik moet beginnen!?

    Klinkt mooi, alsnog bedankt voor de tips.

    Gr. Natascha

  3. Christien op 3 september 2010 01:26 

    De tips spreken me wel aan, maar het ook daadwerkelijk doen is de kunst. Ik heb veel te veel spullen die ik nooit gebruik. Weggooien kan ik het niet en op advertenties reageert niemand.
    Het gekke is, dat als ik iets wegdoe dat ik er later spijt van heb want dan heb ik het weer nodig.

  4. Marleen op 8 oktober 2010 11:45 

    Ben heel blij met deze duidelijke uitleg. Ik ga dit weekend (dan zijn de kinderen bij hun vader) meteen beginnen. Ik woon momenteel met de kinderen in een zeer beperte ruimte, dus deze tips komen zeer van pas. Ik ben namelijk zo’n een die in alle ruimtes tegelijk bezig is.

    Groetjes, Marleen

  5. Jeannette op 7 december 2010 14:29 

    Wat te doen met de bergen en bergen bodylotions, douchecremes waarvan je er elk jaar ook weer bergen van krijgt. Ik vind het zonde om ze weg te gooien maar mijn kast puilt werkelijk uit van dit soort zaken.
    Daarnaast wil ik graag ook nog tips voor de lego van mijn zoontje. De laatste tijd heeft mijn zoontje zoveel bouwwerken van lego staan die zonde zijn om uit elkaar te halen. Ik heb werkelijk waar geen idee waar ik ze moet laten. Een aantal staan nu op een plank maar daardoor speelt hij er niet meer mee.
    O ja en de bergen knutselspullen die nog wel goed zijn maar ook weer veel te veel ruimte in beslag nemen….
    Help mij :-)

  6. Melanie op 30 december 2010 17:21 

    Jeannette, ik heb in de badkamer een mand staan met voorraad voor de badkamer en daarnaast een goedkoop wit plastic mandje voor bij het bad/douche met de dingen die ik dagelijks gebruik.
    Dan blijft het netjes.
    En wat de lego betreft. Ik heb voor mijn zoontje ook heel veel.
    Ik haal gewoon dingen weg (als ie op school zit!onder het mom sjah teveel, heb t laten vallen ofzo haha), haal ik uit elkaar weer en gooi ze weer in de grote bak lego. Je kan toch niet aan de gang blijven? eens in de zoveel tijd maakt hij er dan weer iets anders van.
    En de bergen knutselspullen, daar heb ik ook moeite mee inderdaad, maar ik ga nu een ladenkast kopen voor op zijn kamer en daar gooi ik alles in straks, la dicht, weg rommel.

  7. ellen op 7 januari 2011 08:42 

    Het is handig om het gewoon echt te lezen. En ja iedereen zeker met kinderen bewaar te veel. Ik ben nu echt weer aan het ruimen. En ga me beperken tot een ruimte.

    Wat ik heel lastig vind is om de kamer van mijn autistische zoon onderhanden nemen. die kan geen afscheid nemen van spullen.
    Dit weekend moet hij er weer aan geloven. hij bewaar dingen die hij al vanaf zijn 2jaar heeft en is nu tien. Elk jaar gaat er wel dingen weg maar nooit genoeg.En bij de andere kinderen en zo is dat eigenlijk overal in huis. maar januari word bij mij de weg gooi, opruim en weggeef maand. Nu alleen nog doen en daar gaat het om.

    Misschien een idee om elkaar te steunen hahaha we zijn niet de enige met rommel in huis.

  8. louisa op 2 maart 2011 10:39 

    Hoi Jeanette, wat ik doe met die bergen bodylotions en douchegels
    is opmaken en niks meer bijkopen. Ik gebruik er ook altijd maar 2
    tegelijk en pas als die op zijn en weggegooid maak ik een nieuwe open.
    Ik ben nu na 1 jaar bijna door mn voorraad heen. :-)

  9. Wim op 29 maart 2011 09:43 

    Ik ben sinds dit jaar alleen (partner overleden) en hou nu de dagelijkse beslommeringen bij zoals stofzuigen, afwas, koken, boodschappen. Er moet heel veel worden opgeruimd in mijn huis. Ik ben begonnen aan een systeem, per kamer op te ruimen, maar dat schiet niet op, zo ben ik nog jaren bezig. Misschien toch beter per onderwerp zoals bergen bodylotions, kleding, schoenen, wol, handwerk, etc.etc. Ervaring in beste aanpak ?

  10. Anneke op 25 april 2011 15:29 

    Opruimen per kamer is echt het handigste. En dan doos voor doos, la voor la. Vuilniszak bij de hand houden. Alles wat weg moet, meteen ook weg doen. De spullen die je gesorteerd hebt, meteen op de goede plek leggen. En als je iets gepakt/gebruikt hebt, het niet loslaten voordat het weer op de plek ligt waar het hoort. Alles moet zijn eigen vaste plek hebben! Zoeken is echt zonde van de tijd. Mocht iemand in Veenendaal hulp nodig hebben bij opruimen, die mag zich bij mij melden.

  11. Hermina op 29 mei 2011 08:50 

    Kwam toevallig op deze pagina, erg leuk. Tip voor Louisa: Geef zelf die bergen lotions en douchegels weg zomaar een kadootje voor iemand of verkoop ze op de rommelmarkt of marktplaats. Alles wat bij mij een jaar op zolder heeft gestaan en niet naar is omgekeken gaat weg. Verkoop of Het Goed. Voor kinderen is het leuk op te ruimen en de boel dan op de rommelmarkt te verkopen. Wat overblijft kan naar Het Goed of weggeven.

  12. Sonja op 29 mei 2011 14:10 

    Hoi!

    Goeie tips! Vrijdag en zaterdag gaan mijn man en ik aan de slag! Heb er zin in! En vooral niet te veel willen in 1x denk ik, gewoon blij zijn met wat is opgeruimd :-).

  13. elysa op 13 juni 2011 05:35 

    Goede tips idd. nu nog de moed verzamelen om het te doen!
    Alleen jammer dat je bij ons weer opnieuw in kamer 1 mag beginnen
    als je met de laaste klaar bent!

  14. Jes op 18 juni 2011 10:31 

    Ik ben al jaren letterlijk te moe om op te ruimen (leeftijd 28). Nu heb ik onlangs contact gehad met een opruimcoach. Zij schreef dat je het echt zelf moet doen en aanpakken en anders niet gaat lukken. Toen ben ik begonnen met 2x per dag een half uur opruimen (en heb genegeerd dat ik enorm moe ben, omdat ik altijd moe ben en anders nooit mijn doel bereik). het opruimen hoeft dan ook niet snel. Bij mij heeft dit geholpen. Begin met een klein hoekje, 1 tafel maak je leeg, pas als die klaar is ga je naar het hoekje ernaast bijvoorbeeld die kast. Maak dat ook af en zeker met 2 keer een half uur (echt niets anders gaan doen) heb ik bij mij al resultaat gezien. Het is ook belangrijk om te kijken hoe er rommel ontstaat of je daar een patroon in gaat herkennen zodat je huis na het opruimen ook netjes zal blijven en je profijt blijft houden van het resultaat. Succes ermee allemaal.

  15. Lea op 5 juli 2011 15:12 

    Was op zoek naar ondersteuning bij weggooien. Dit soort sites zijn heerlijk. Geen smoezen, en gewoon beginnen. Twee weken geleden mijn kleding tot de helft teruggebracht. Overbodige thee- en handdoeken naar Leger des Heils gebracht.Net als de lakens en slopen. Alleen gehouden wat echt nodig is.
    Afgelopen week twee kasten leeggemaakt, spullen weggegooid en weggebracht en .. kasten ook meteen maar weg. Mijn streven voor de rest van het jaar: het leven mag van mij (letterlijk) lichter.
    Wel graag een tip wat te doen met boeken, veel en goede boeken.
    Er staan ongeveer 30 verhuisdozen vol opgeslagen.

    En wat die douchegel betreft, gelukkig krijg ik dat niet kado, zover heb ik familie en vrienden al!
    Ik krijg nu alleen nog zaken die op kunnen, lekker eten, groentezaden voor in de moestuin en potjes eigen inmaak.

  16. Birambi op 24 juli 2011 18:55 

    Papieren opruimen: werk met een logisch systeem. Zorg dat je drie bakjes hebt: 1: betekend houden, 2: twijfel

    1: betekent (schrijf je in dit geval met een ‘t’, zijnde o.t.t.

    Verder leuke tips, nog steeds wel moeilijk voor iemand die nauwelijks kan weggooien…….

  17. Yvon op 2 augustus 2011 19:04 

    Tip voor Lea: boeken kun je soms, als die er in jouw stad is, naar een tweedehands boekenzaak brengen. (Ik krijg er dan zelfs nog wat geld voor.) Ook kun je tweedehands verkopen via bol.com. En anders gewoon gratis weggeven aan de kringloop of goededoelenwinkel. Zelfs Marktplaats is een optie. Succes!

  18. Anneke op 9 augustus 2011 17:09 

    Tip voor als je niet weet waar te beginnen. Dan maar gewoon ergens. Niet te veel willen. Niets doen, daar kom je niet verder mee en blijf je in dezelfde situatie zitten. Als je begint, ook al is het met Fikse tegenzin, merk je dat dat vanzelf wel komt naar gelang je bezig bent. Zelfs als je elke dag een uurtje doet je verder komt dan dat je niets doet. Dat geeft een goed gevoel.
    Anneke

  19. Francis op 10 augustus 2011 18:45 

    Wanneer je denkt dat je er bent, heb ik nog een tip.
    Zelf ben ik heel erg slecht in opruimen. Ik ben wel heel goed in verplaatsen. Dus ik heb toen foto’s van mijn puinhoop gemaakt en ben deze op de computer eens ging bekijken. Ja, het werd echt tijd om op te ruimen. Het is gelukt! voor een tijdje, want iedereen in dit huis verplaatst. Pffft. Ooit eens een opgeruimd huis. Als ik de tips hierboven bekijk dan doen wij het zo slecht nog niet, maar volhouden dat is veel moeilijker ;-P

  20. Bianca op 12 augustus 2011 19:59 

    Omdat wij ons huis verkocht hebben en in afwachting van ons nieuwe huis tijdelijk in een mini zomerhuisje wonen ben ik ook goed aan het opruimen geslagen. Ik heb veel naar de kringloop gedaan. Dozen ingepakt en in de opslag gezet en alleen het hoognodige mee naar het zomerhuisje. En wat denk je? We missen helemaal niets. En zelfs hier heb ik nog spullen waarvan ik denk; dat kan ook wel naar de kringloop.
    De tip om met de vuilniszak door de kinderkamers heen te gaan is een hele goede! Zonder de kinderen uiteraard. Vooral spullen van supermarkten, knutselspullen, stempeltjes, verschoten knutsels etc. weg ermee! Boekjes van de leeftijd van 4 tot 12 kan je heel goed aan de plaatselijke school geven. Die zijn er blij mee! (als ze er nog een beetje aantrekkelijk uitzien althans. Rommelmarkt van de kerk of een andere instelling geeft ook altijd een goed gevoel. Succes!

  21. Magtelt op 20 augustus 2011 12:19 

    Gekregen cosmetica waarvoor ik allergisch ben, zet ik te vondeling in het winkelwagentje, als ik klaar ben met boodschappen doen. Wat er daarna mee gebeurd… hopelijk is iemnand er blij mee.

    Nostalgisch bewaren kun je met foto’s die je op een CDtje brandt. Kindertekeningen of het kastje van oma waar je eigenlijk geen plaats voor hebt.

    Kleren die je nooit uit de kast pakt om te dragen kunnen na één jaar weg. Boeken die je niet weg wilt doen kun je achter andere in de kast zetten, dan vind je ze later terug en zijn ze weer als nieuw.

  22. bobbertje op 31 augustus 2011 18:50 

    Die vondeling…..hahaha. ik ben iemand die vastberaden begint, de boel naar de stort brengt, tevreden mijn bed induikt en dan weer moed moet verzamelen om een andere kamer of eindelijk eens de schuur op te ruimen. Ik word er soms moedeloos van en dan te bedenken dat ik de rommel meestal zelf maak. Gek genoeg heb ik verder een heel schoon huis, (op de rommelhoeken na) Ik til het op, stofzuig eronder en zet het weer terug. Ik zie mezelf dan maar als die paradijsvogel die van alles verzamelt om zijn huis mooier te maken. Herkenbaar?

  23. lia op 11 september 2011 12:43 

    Wat een leuke site

    Ik ben blij dat ik niet de enige ben, want ook bij mij als ik in kamer 5 klaar ben kan ik weer bij 1 beginnen.
    En dan ook nog altijd die was waar geen eind aan komt, voor 5 personen.
    Ik zie nooit de bodem van de wasmand, iemand daar een goede tip voor?
    Hoe ik een goede workflow krijg in mijn wasritme?

    Maar voor de rest een leuke site we zitten allemaal in het zelfde schuitje, lees troep!

  24. silly op 12 september 2011 11:38 

    Ook ik heb moeite met opruimen en kan het me voorstellen dat mensen moeite hebben met het weggooien van knutsels of lego bouwwerken. Als je een (digitale) foto maakt van het item voordat je het weggooit, kun je het altijd nog eens bekijken, en het neemt zo goed als geen ruimte in beslag als je dit op een usb stick zet.
    Je kan dan altijd nog kritisch verwijderen als de usb stick vol dreigt te raken (en dat duurt wel even).

  25. Herman Koç op 30 oktober 2011 18:52 

    Je moet als het ware het verkeer regelen binnen de deuren.
    Zoals het gezegde luid : Opgeruimd staat netjes, overtollige spulletjes en zeker veroudere spulletjes huup de container in.
    En nog de groetjes aan mijn vriendin Monigeu, want zij leest deze site ook heel vaak.

  26. Natasja op 1 november 2011 11:45 

    Hallo, vind dit fijn om te lezen.
    Heb zelf niet heel veel rommel maar ben nog steeds elke dag bezig met, wat zal ik wegdoen. Hoe minder spullen, hoe beter ik me voel heb nu alleen dingen die ik ook echt gebruik. Elke fase van mijn kind, als dat achter de rug is doe ik weg aan neefjes of nichtjes die er heel blij mee zijn..

  27. bobbertje op 16 november 2011 14:18 

    Snoeren en opladers, nog zo’n ramp, ik begin vol goede moed elke oplader van naam te voorzien. Nu ben ik bezig de tas uit te mesten waar de laders inliggen, de moed zinkt me al in de schoenen.

  28. jolo op 20 januari 2012 21:06 

    Zo is bij ons de zolder een hok wat we nodig op moeten opruimen!! we hebben een vlisotrap dus die gaat dicht en de rommel blijft er ook.
    Knutsel spullen zoek ik geregeld uit gooi weg wat overbodig is. Alleen de zolder moeten we een keer doen.

  29. nootje op 4 maart 2012 15:01 

    Ik vind het handige tips :)
    Ik ga ze allemaal gebruiken hoor !

  30. Schoonmaakbedrijf Rotterdam op 12 april 2012 19:30 

    Alles is altijd lekker schoon bij ons, omdat het toch het fijnst is zo’n schone werkomgeving.

  31. Karin op 10 mei 2012 09:01 

    Ik doe het altijd rigoreus gewoon weggooien, maar nu bedenk ik me dat dat wel heel erg zonde is omdat iemand anders wel heel erg blij mee kan zijn, maar neem gewoonweg de moeite er niet voor.

    Ik ben nu weer aan het opruimen en alles waarvan ik denk daar kan een ander nog wel wat aan hebben leg ik nu appart. Ik zat te denken om er een foto van te maken en op markplaats te zetten (GRATIS, alleen afhalen) maar het zijn allemaal verschillende items (boek, glazen, camping service, vaasje etc) zit iemand daar wel op te wachten?? Heb namelijk geen zin om 40 foto’s te maken en apart op mp te zetten…..

    En wil ook niet het risico lopen om alles in 1x naar de kringloop te brengen en dat ze zeggen dat hoef ik niet en dat wel…..

    andere suggesties zijn welkom!

  32. Nicole op 13 juni 2012 15:20 

    Ik zocht ook naar steun/ondersteuning nu ik de chaos in mijn huis (die voorkomt uit chaos in mijn hoofd) niet meer kan overzien. Ik heb al eerder erg goed opgeruimd en gereorganiseerd na het overlijden van mijn echtgenoot, maar na een aantal jaren en een verbroken relatie is het weer mis. Zie mijn huis vollopen en vies worden. Heb 2 pubers die ik ook in zou moeten schakelen, maar ben te moe en te warrig om een goed plan op te stellen om mee te klussen. Na het lezen van deze site ga ik beginnen met de zolder en werk zo naar beneden. Nummer van kringloop al opgezocht om de nodige meubels op te halen. Kreeg ook nog een tip voor site gratisoptehalen.nl
    Weet wel uit ervaring dat het helpt om een rustige overzichtelijke leefomgeving te hebben.
    Succes allemaal met poetsen en ruimen!

  33. Kim op 9 augustus 2012 13:26 

    Handige tips hoor.
    Alleen ben ik een zeer slechte opruimer. Als ik een drukke week heb kom ik thuis gooi alles op een berg en duik m’n bed in. Na zo’n week is die berg zeer uit gebreid en heb ik de moed en energie niet om deze te ruimen. Wel om een nieuwe berg te crieeren. Gelukkig komen om de zoveel tijd mijn hulp troepen maar toch zou ik ook wel eens leuke dingen met ze doen ipv alleen schoonmaken en opruimen. Heeft iemand nog tips om de bergen te voorkomen? Ik werk 40 uur maar heb dagen van 12, 8 en 4 uur elke week. Dus elke dag een half uur lukt niet op 12 urige werkdag.
    Gr. Kim

  34. Amanda op 4 oktober 2012 20:26 

    Het is leuk maar heb er niet veel aan elke dag als ik of mijn man aan het opruimen is is het de volgende dag weer rommelig. HELP!!!!!!!!!!

  35. pandora5 op 14 oktober 2012 11:01 

    Heerlijke site, zo lekker herkenbaar.
    Na ziekte van mijn moeder hebben we haar huis verkocht en leeg moeten maken. Ben toen heel, heel veelspullen tegen gekomen die allemaal direct weg konden. Ben dus nu al 2 maanden bezig mezelf ertoe te zetten mijn eigen huis ook maar eens van zolder tot kelder onder handen te gaan nemen. Heb mijn eigen huis wel “bijgehouden”met poetsen maar de kasten moeten nodig weer eens van binnen worden gedaan en mijn keuken ook. Lekker om te lezen dat ik niet de enige ben die ieder dag denkt. “morgen begin ik”. Maar volgende week begin ik echt…….

  36. Esther op 15 november 2012 21:42 

    Om mijn huis een beetje op orde te houden helpt het bij mij om af en toe een half uurtje eerder uit bed te gaan. Savonds heb ik vaak geen puf meer en sochtends als de kinderen nog op bed leggen kan je net even de was op vouwen of even het aanrecht leeg ruimen. Ik probeer ook mijn kinderen aan te leren om meteen hun jas op te hangen en afval in de prullenbak te gooien, maar dat wil nog niet echt lukken.

  37. Jacinta op 23 november 2012 15:09 

    Wat vind ik het heerlijk om te lezen, dat veel mensen de zelfde problemen hebben met opruimen en de was.
    Ik ben 53 en heb sinds i10 jaar Parkinson . Tevens 3 dochters van 13,13, en 14 jaar,
    die al lekker puberen. En mijn man natuurlijk, die heel druk is met het opzetten van een eigen bedrijfje. Het lijkt wel of mijn enige taak die ik heb is , opruimen, wasssen, en weer opruimen.
    Ik heb voor mijzelf besloten dat ik minimaal 1 ochtend in de week voor mezelf houd, ik ga dan naar een groep mensen die allemaal een beperking hebben. Je kunt doen wat je wil; schilderen ,computerles, fotografie ,textieverwerking. Daarna heb ik weer wat fut om de opruim taak te pakken. Maar eerst uitrusten.

  38. Joke vdB op 19 januari 2013 16:18 

    Leuke tips en leuk artikel. Dé tip om dit allemaal toe te kunnen passen is beginnen, en dan in kleine stapjes. Start daar waar je het meeste last van hebt en probeer het op te delen in zo klein mogelijke hapjes. Elke dag een kwartier is al meer als anderhalf uur in een week. En zo verder. Succes iedereen die het kan gebruiken! Grt, Joke

  39. rommeltom op 1 maart 2013 12:01 

    ik heb het stukje met VEELVOORKOMENDE SMOEZEN uitgeprint en in de garage opgehangen.
    Als ik het ff niet meer zie zitten met een of ander dood lijk dan lees ik dit lijstje hardop voor aan mezelf.
    Ik hou bij welke regel voor mij het meest van toepassing is
    Succes

  40. francien op 23 juni 2013 17:37 

    heb een knappe inzinking, heb echt geen moed momenteel, ook in ademnood (roken) en achtergelaten wat nu mijn ex-man is, heeft het merendeel meegenomen achter mijn rug, dus in een leeghuis, moet nodig schoongemaakt worden. wie kan mij helpen?

  41. joep op 13 januari 2015 11:09 

    het hele huis op ruimen uit zoeken en schoonmaken
    w
    waar moet ik beginnen ik weet het niet zit al 8jaar
    ik weet het niet heel veel problemen gehad nu wil ik dat gaan doen

  42. justin bibber op 25 mei 2015 10:59 

    nou ik vind het echt stom en het is ook nog eens een oude oma aanpak wanneer kom je nou eens met iets nieuws stelletje schijtluizen hahaha.

  43. apennootje op 11 september 2015 13:36 

    Als er iemand in Schiedam is die hulp nodig heeft bij het opruimen, ordenen en schoonmaken hoor ik het graag!

  44. Chris op 29 september 2015 22:23 

    Ik zat door omstandigheden niet goed in mijn vel. Ongeluk door echt een zwaar ongeluk en een tweede ouder wegbrengen. Uiteindelijk toch geen goed idee om troep te hebben en het geluk wel weer eens op te zoeken. Affijn..leuke spullen erbij na een erfenis en ten tijden later veel te veel spullen aangenomen, zoals tafels en kasten en noem maar op eigenlijk te gek voor woorden en schoonmaken ging niet meer en in het begin deed ik dat dagelijks..dus een groot verschil.

    Ik ben duizenden dingen weg gaan gooien..klein en groot en honderden vuilniszakken de de gemeente bellen..Nu pas schiet en het op en begin in ruimte te krijgen. Het begon met sorteren en het systeem klein en overzichtelijk maken..jammer dat er zoveel mensen zitten met spullen..echt een prijs krijgen die spullen ooit gekost hebben zit er niet in..ik hoef geen malafide mensen op bezoek en in veel gevallen gaan ´duurdere´ spullen gewoon mee met het vuil! ach..heb ik weer rust en wil nog meer en ben er bijna!

Wij vinden het leuk als je je gedachten of mening met ons deelt...