Gezonde voeding tijdens zwangerschap

4 februari 2009 door  
Geplaatst in Zwangerschap

buik-opmetenGeweldig, je bent zwanger nu breekt dan toch echt de tijd aan om heel bewust met je eigen lichaam en met je baby om te gaan. Ondanks dat je nog niets ziet (omdat je net zwanger bent) gebeurt er binnen in je lijf al erg veel. De hormonen gieren door je lijf, die veroorzaken dan ook de zwangerschap signalen, zoals moeheid en misselijkheid. Een bewuste keuze voor je voeding door kleine hoeveelheden te nuttigen kan al veel helpen tegen de misselijkheid. Niet iedereen heeft er last van, maar als jij er één van bent kan het knap vervelend zijn.

Kleine en lichte eetmomenten

Een cracker, yoghurt of fruit kunnen wapenen tegen jou misselijkheid. Eet om de twee uur een klein portie en het zal je verlichten. Heb je nou erg veel last van ochtend misselijkheid zorg dan ten alle tijden dat je een cracker op je nachtkastje hebt staan. Eet deze op voordat je ook maar één been uit bed zet. Ben je veel onderweg of veel voor je werk op de weg, zorg dan dat je altijd bevoorraad bent met granen biscuits en fruit ( gemak dient de mens ) snij de avond van te voren je fruit in kleine stukjes doe dit in een bakje, direct eet klaar in noodsituaties. Maak het jezelf makkelijk deze periode, de meeste zwangerschapsmisselijkheid verdwijnt na 12 weken weer.

Eet niet meer dan nodig is

Denk nou niet dat je meer moet eten omdat je zwanger bent, dit is echt een fabeltje. Alles wat eraan komt, moet er ook weer af. Je zwangerschap kost je misschien wel wat extra energie maar besef dat je ook minder beweegt en meer slaapt. Dit betekend dat je dus minder energie verbruikt.
Denk je eraan dat je na 10 weken zwangerschap stopt met je foliumzuursupplement! De tweede fase van je zwangerschap zijn over het algemeen de fijnste maanden. Je misselijkheid is verdwenen, je hebt genoeg energie, je voelt je op en top vrouw en je buik zit je nog niet écht in de weg. Dit is subliem genieten. Je eetlust is weer in balans, profiteer daar dus van. Ga lekker samen uiteten, geniet van elkaar en van eten. Ga samen met een vriendin een gezonde lunch scoren daar in dat gezellige eettentje, laat je verrassen met een gezonde lunch en een soepje.

Tweede fase, perfect voor 3-D echo

Vanaf nu gaat je buik echt groeien, dit komt omdat je baby zich nu steeds meer gaat ontwikkelen en gaat groeien. Een mooie periode om een 3-d echo te laten maken, je kan het je bijna niet voorstellen maar het is dé kennismaking met jullie kindje. Op het moment dat jullie kindje geboren word, zie je zo de herkenningen van die echo echt heel bijzonder en een echte aanrader.

IJzertekort een veelvoorkomende klacht

Je lijf schreeuwt om ijzer in deze periode, de verloskundige houd dit dan ook keurig in de gaten. Je kan bloedarmoede wel voorkomen door een beetje te helpen, eet regelmatig producten die ijzer bevatten. Denk aan broccoli, spinazie ( groene groeten ), appelstroop en volkoren producten. IJzer word makkelijker in het lichaam op genomen als je iets met vitamine C erbij neemt. Je kan een glas verse jus d’orange voor iedere maaltijd nemen.

Laatste fase van je zwangerschap

Het einde in zicht, de laatste fase van je zwangerschap. De nieuwsgierigheid naar jullie kindje word bijna ondraaglijk. Hoe zou het leven er straks uitzien is een vraag die regelmatig voorbij komt. Blijf goed voor jezelf zorgen, juist in deze laatste fase, jullie kindje moet nu volgroeien. Je baarmoeder word groter, er komt daardoor het één en ander in de verdrukking. Je organen, maag en blaas hebben het zwaar te verduren. Dat je nu met regelmaat moet plassen is heel normaal, blijf goed drinken. Verstoppingen en brandend maagzuur zijn ook veel voorkomende klachten. Hou vol mama in spé, het word allemaal beloond. Verwen jezelf met gezonde maaltijden, neem je rust en geniet. Kies vooral voor volkoren producten deze omvatten vezels en dit is goed voor je stoelgang. Vezels zitten voornamelijk in volkoren, volkoren pasta, rijst, groenten, fruit, noten en peulvruchten.

Vitamine en mineralen

Tijdens je zwangerschap heb je 40% meer vitamines en 20% meer mineralen nodig dan normaal. Op zich is dit prima te doen door de producten te eten die aangegeven zijn. Mocht dit een hele opgaaf voor je zijn, bedenk dan dat er voeding supplementen zijn voor tijdens de zwangerschap. Deze bevatten de geadviseerde hoeveelheid foliumzuur en vitamine D.

Nog even en het is zover, je kan je kindje vasthouden. Het meest intense gevoel voor jou als JIJ MOEDER

Reacties

Wij vinden het leuk als je je gedachten of mening met ons deelt...